پمپ دنده ای
پمپ دنده ای بسیارپر کاربرد ومقاوم بوده و به راحتی در شرایط کاری سخت ایستادگی می کند . ضمنا ساختمان بسیار ساده ای داشته و هزینه اولیه و مخارج تعمیر و نگهداری آن بسیار ناچیز است.
بازدهی پمپ های دنده ای
بازدهی حجمی پمپ های دنده ای به آب بندی بودن کامل سطوح تماس دندانه چرخ دنده های متماس بستگی دارد. در این پمپ ها قطعات کاری کم تری مورد استفاده قرار می گیرند.در موقع ریختن قطعات مختلف این پمپ ها از آلیاژ های مخصوصی از فولاد استفاده میکنند. پس از اتمام عملیات ریخته گری ، قطعات حاصل را به دقت تراشکاری می کنند تا قطعات مزبور براحتی بتواند در مقابل بار های شدید ارتعاشی مقاومت نمایند.
پمپ دنده ای چیست؟
پمپ دنده ای نوعی پمپ جابجایی مثبت (PD) است. این یک سیال را با محاصره مکرر یک حجم ثابت با استفاده از دندانه ها یا چرخ دنده ها به هم وصل می کند و آن را به صورت مکانیکی با استفاده از یک عمل پمپاژ چرخه ای منتقل می کند. متناسب با سرعت چرخش چرخ دنده ها ، یک جریان بدون پالس صاف ارائه می دهد.
کار پمپ دنده ای
پمپ های چرخ دنده از حرکت چرخ دنده ها برای جابجایی مایعات استفاده می کنند. پمپ دنده ای بر اساس اصل جابجایی مثبت کار می کند و به روش زیر عمل می کند:
در مرحله راه اندازی ، پمپ دنده زمانی شروع به کار می کند که انرژی به محور محرک داده شود ، سپس راننده یا چرخ دنده با استفاده از قدرت حرکت کننده اصلی شروع به چرخش می کند.
چرخ دنده محرک یا بیکار (که با قدرت یا دنده راننده در هم آمیخته است) نیز با چرخش دنده قدرت می چرخد ، اما در جهت معکوس می چرخد. هنگامی که این دو چرخ دنده شروع به چرخش می کنند ، یک خلاء جزئی در سمت مکش پمپ ایجاد می شود.
هنگامی که خلا ایجاد می شود ، سپس مایع مکش به داخل چرخ دنده مکیده می شود.
پس از این پردازش ، مایع مکیده بین محفظه و چرخ دنده مسدود می شود.
سپس مایع مسدود شده بین دندان های چرخ دنده و محفظه با چرخاندن دندان های چرخ دنده حرکت می کند و این مایع از طرف ورودی به طرف خروجی جریان می یابد.
به طور مشابه ، در یک چرخ دنده محرک ، سیال نیز از طرف ورودی به طرف خروجی جریان دارد و سیال فشار قوی نیز از طرف خروجی پمپ تخلیه می شود.
از آنجا که راننده و چرخ دنده های یک پمپ دنده کاملاً با یکدیگر ترکیب می شوند و جایی برای حرکت سیال وجود ندارد. بنابراین ، مایع نمی تواند مستقیماً به طرف خروجی یا از طرف ورودی به طرف خروجی جریان یابد. برای جریان سیال داخل پمپ ، حرکت این چرخ دنده ها بسیار اجباری است و بدون حرکت آنها ، سیال نمی تواند جریان یابد.
فروشگاه آقای پمپ وارد کننده انواع پمپ صنعتی در سطح کشور می باشد که پمپ های این فروشگاه کاملا تضمینی با کیفیت و دارای قیمتی مناسب نسبت به رقباست. برای سفارش پمپ دنده ای ، پمپ استخر، لوب پمپ به سایت ما مراجعه و در صورت استعلام قیمت تمامی پمپ های این مجموعه با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.
اجزای پمپ دنده
پمپ دنده دارای اجزای اصلی زیر است :
1: محور محرک
2: پورت های ورودی و خروجی
3: چرخ دنده
4: چرخ دنده
انواع پمپ دنده
پمپ دنده دارای انواع اصلی زیر است:
1: پمپ دنده خارجی
2: پمپ روتور
3: پمپ دنده داخلی
4: پمپ لوب
پمپ دنده خارجی
پمپ دنده خارجی دارای دو دنده یکسان (دنده های قدرت و محرک) است که در جهت مخالف می چرخند. معمولاً چرخ دنده ها توسط موتور الکتریکی یا موتور IC حرکت می کنند که چرخ دنده را بیشتر می چرخاند. گاهی اوقات ، هر دو شفت می توانند از طریق موتور حرکت کنند. این شفت ها با یاتاقان های مختلف در دو طرف محفظه نگه داشته شده اند.
- هنگامی که چرخ دنده های طرف مکش پمپ از حالت قفل شدن خارج می شوند ، صدا در طرف مکش افزایش می یابد. با چرخش این چرخ دنده ها در برابر محفظه پمپ ، مایع به داخل حفره حرکت می کند و توسط دندان های چرخ دنده گیر می کند.
- این مایع به دام افتاده در اطراف محفظه از ورودی به خروجی حرکت می کند
- هنگامی که دندانه های چرخ دنده در قسمت خروجی پمپ مشبک می شوند ، حجم آن کاهش می یابد و مایع به زور تحت فشار تخلیه می شود.
مایع نمی تواند از مرکز بین چرخ دنده ها بازگردد.
پمپ دنده داخلی (غیر عادی) چیست؟
عملكرد در طراحي داخلي مشابه نوع خارجي است به اين دليل كه فضاهاي بين دندانه هاي موجود در پمپ با مايع پر شده است. مایع باید به دلیل کوچک بودن فاصله بین دندان ها تمیز باشد.
پمپ دنده داخلی مایع وارد دندانه های مشبک می شود و قسمتی از بیکار ورودی را آب بندی کرده و سیال را به سمت خروجی هدایت می کند.