مقالات

سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه

سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه

سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه یکی از رایج ترین سیستم های مورد استفاده برای از بین بردن باکتری های بیماری زا و غیر بیماری زا است. سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه یک راه عالی و مقرون به صرفه برای ضد عفونی کردن منابع آب آشامیدنی، از بین بردن بو و اکسید کردن آهن و سایر فلزات است. دو روش رایج کلرزنی برای سیستم های آب چاه های مسکونی عبارتند از: سفید کننده کلر مایع (هیپوکلریت سدیم) و استفاده از قرص و پودرهای سفید کننده جامد (هیپوکلریت کلسیم)

قبل از اینکه از پکیج کلرزنی استفاده کنید باید حتماً آب مورد نظر را آزمایش کنید. تجزیه و تحلیل مواد معدنی  آب به شما برای میزان استفاده کلر و انتخاب سیستم تصفیه اب کمک زیادی می کند. ای موارد عبارتند از:

  • باکتری های کلیفرم
  • میزان قلیایی بودن ph
  • سختی (کربنات کلسیم)
  • اهن
  • منگنز
  • میزان کل مواد جامد محلول
  • میزان بوها مزه ها
  • باکتری آهن
  • سولفید هیدروژن

محاسبه میزان کلر برای تصفیه آب چاه و چشمه

هنگامی که کلر به آب اضافه می شود، با باکتری ها و سایر ناخالصی ها مانند سولفید هیدروژن، فلزات محلول، ذرات ماده آلی و سایر میکروارگانیسم ها واکنش نشان می دهد. برای ضدعفونی کردن کافی و مناسب آب، باید آب را با غلظت کلر بالاتر از غلظت مورد نیاز برای کشتن باکتری ها تامین کرد.

میزان استفاده از کلر به “اندازه دلخواه” در واحد میلی گرم در لیتر یا PPM برای از بین بردن باکتری ها، حذف بو و/یا اکسید کردن آهن مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار کلر مورد نیاز برای از بین بردن باکتری ها و اکسید کردن آهن، منگنز و سولفید هیدروژن:

 

تخمین زمان تماس مورد نیاز اگر ph  بین 6 تا 7.5 باشد میزان کلر آزاد بر حسب mg/l آلوده کننده
6 تا 10 دقیقه 2.0 باکتری
2 تا 6 دقیقه 0.6 تا 1.0 آهن
2 تا 6 دقیقه 1.7  تا 2.0 منگنز
2 تا 6دقیقه 2.0 تا 3.0 سولفید هیدروژن

 

بر اساس مقادیر CT توصیه شده توسط USEPA. مقدار CT غلظت کلر ضرب در زمان تماس است. C x T = مقدار CT. هر چه غلظت کلر کمتری داشته باشید، زمان تماس مورد نیاز بیشتر است.

مثال: تجزیه و تحلیل آب چاه معمولی و محاسبه نیاز کلر:

 

کل ضرب میزان تمرکز آلوده کننده
2 *2 present کلیفرم
2 *1 2  mg/l آهن
0.4 *2 0.2  mg/l منگنز
6 *3 2  mg/l سولفید هیدروژن
           total applied chlorine dose     10.4 mg/l

 

توجه داشته باشید، محاسبات برای تقاضای کلر نباید دقیق باشد. هنگامی که سیستم راه‌اندازی شد، یک آزمایش ساده کلر آزاد به شما امکان می‌دهد از نیاز کلر خود پس از مخزن تماس مطلع شوید. سپس کلرساز را می توان به راحتی تنظیم کرد تا در صورت نیاز مقدار کمتر یا بیشتر کلر را از بین ببرد.
pH:کلر در صورتی مؤثرتر است که PH آب در محدوده 6.0 تا 7.5 باشد. در pH 8.0، کلر بسیار بیشتری مورد نیاز است تا اثری مشابه آب دارای pH 7.0  داشته باشد. توجه داشته باشید در pH بالای 8.5، کلر به عنوان یک ضدعفونی کننده بی اثر می شود. دما: دما به عنوان یک پارمتر موثر عمل می کند. بدین معنا که اگر هر چه آب گرمتر باشد، کلر آزاد در ضدعفونی کردن آب و اکسید کردن آهن موثرتر است. آب سرد کمتر از 10 درجه سانتیگراد (50 فارنهایت) به زمان تماس طولانی تر و غلظت کلر بالاتر از نمونه های نشان داده شده نیاز دارد.

مقادیر CT: مقادیر CT توسط دستورالعمل های USEPA و WHO برای نشان دادن غلظت کلر و زمان لازم برای غیرفعال کردن باکتری ها و ویروس ها تعیین شده است. C x T = CT.

 

بیشتر بخوانید: فرآیند های تزریق کلر

تعیین نرخ جریان پمپ چاه برای سیستم های کلرزنی

برای انتخاب سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه، مهم است که میزان جریان پمپ چاه خود را حساب کنید. یک پمپ چاه می تواند آب را تا حداکثر دبی معین، بر حسب گالن در دقیقه پمپاژ کند. به عنوان مثال، فرض کنید می توانید یک سطل 5 گالنی را در 1 دقیقه پر کنید. این نرخ جریان 5 گالن در دقیقه یا 5 GPM است. اگر آب ظرف 30 ثانیه یک سطل 5 گالنی را پر کند، سرعت جریان 10 GPM خواهد بود.

دانستن اینکه سیستم آب شما چند گالن در دقیقه می تواند پمپاژ کند برای انتخاب نوع مناسب کلرزن آب چاه بسیار مهم است و تعیین آن آسان است!
تنها چیزی که نیاز دارید یک سطل 1 یا 5 گالنی و یک ساعت است. فقط چند دقیقه طول می کشد:

  •  هر شیلنگ یا شیر آب را باز کنید تا پمپ روشن شود.
  • شیلنگ یا شیر آب را ببندید و بگذارید پمپ مخزن فشار را پر کند تا خاموش شود.
  • با استفاده از 1 یا 5 گالن. سطل، شیر آب را باز کنید، تمام آب تخلیه شده را جمع آوری و اندازه گیری کنید تا پمپ روشن شود.
  • هنگامی که پمپ روشن می شود، بلافاصله شیر آب را ببندید و زمان بندی چرخه پمپ را شروع کنید.
  • هنگامی که پمپ خاموش می شود، زمان چرخه پمپ را ثبت کنید تا مخزن فشار دوباره در چند ثانیه پر شود.
  • تعداد گالن های جمع آوری شده در مرحله 3 را بر تعداد ثانیه های مرحله 5 تقسیم کنید.
  • جواب مرحله 6 را در 60 ضرب کنید.
  • پاسخ در مرحله 7 میانگین ظرفیت پمپاژ پمپ بر حسب گالن در دقیقه (GPM) است.

فرمول محاسبه نرخ جریان پمپ چاه : تعداد گالن / ثانیه  = جواب ————- جواب * 60 = نرح جریان 

محاسبه نرخ جریان برای سیستم های با سرعت متغیر “پمپ های فشار مداوم”

توجه: برخی از پمپ های چاه از سیستم متغیر یا “پمپ های فشار مداوم” استفاده می کنند. آنها با یک فشار روشن و با فشار دیگر خاموش نمی شوند. این پمپ ها “سرعت متغیر” دارند، به این معنی که در ابتدا کند و سپس با کاهش فشار در لوله ها سریعتر کار می کنند. برای سیستم های کلرزنی با فشار مداوم، باید با نصاب پمپ مشورت کنید یا به مستندات پمپ نگاه کنید تا دبی خود را بدست آورید.

اندازه مخزن تماس سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه

سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه ، چه در حال تزریق کلر با یک کلرساز مایع سفید کننده با استفاده از پمپ اندازه گیری باشید و چه با استفاده از قرص کلر و کلر جامد ، پس از تزریق کلر به مدت زمان معینی نیاز دارید تا کلر به درستی کار کند.

نرخ جریان آب چاه در GPM  *  زمان تماس بر حسب دقیقه *   Factor Baffle =  اندازه مخزن تماس به گالن

به عنوان مثال، پمپ چاه شما با سرعت 10 گالن در دقیقه (“GPM”) پمپاژ می کند.

شما باکتری کلیفرم دارید و 10 دقیقه زمان تماس می خواهید. شما قصد دارید از مخزن تماسی استفاده کنید که ضریب بافل آن 0.40 است. بهترین مخازن تماسی از یک بافل یا توزیع کننده داخلی برای اختلاط بهتر استفاده می کنند.

به عنوان مثال، یک مخزن تماس 120 گالن با ضریب بافل 0.4 به شما 48 گالن زمان تماس یا ماندگاری می دهد.

10 GPM *   گالن 10  =   100 دقیقه

بنابراین، شما باید دو مخزن تماس 120 گالنی داشته باشید تا تقریباً 10 دقیقه زمان تماس یا ماندگاری در اختیار شما قرار دهد.

 

 

اندازه مخزن تماس در سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه

 

پمپ های اندازه گیری به فیدرهای کلر مایع

پمپ های اندازه گیری برای تزریق مقدار کمی کلر (محلول هیپوکلریت سدیم یا محلول هیپوکلریت کلسیم) به آب، معمولاً همراه با مخزن تماسی استفاده می شود . پمپ ها سفید کننده کلر را از مخزن محلول می کشند و آن را تحت فشار به لوله پمپ می کنند.
سه روش برای روشن و خاموش کردن پمپ کلریناتور آب چاه و چشمه وجود دارد که عبارتند از:

کلرزن آب چاه J-PRO-22 برای طیف وسیعی از شرایط و آب چاه کار می کند. پمپ های اندازه گیری کلر باید نصب شوند، بنابراین به طور خودکار روشن و خاموش می شوند. معمولاً از سه روش استفاده می شود:

  • سوئیچ فشار پمپ چاه :در این نوع نصب، پمپ اندازه گیری به یک پریز برق اختصاصی که با سیم به کلید فشار متصل می شود، وصل می شود. هنگامی که سوئیچ فشار بسته می شود، پمپ محلول کلر Stenner روشن می شود.
  •  سوئیچ جریان یا فلو سوئیچ: جایگزینی برای نصب یک پریز و سیم کشی اختصاصی به سوئیچ فشار، استفاده از فلو سوئیچ از پیش سیم کشی شده است. سیم سوئیچ جریان به هر پریز دیواری 120 ولت وصل می شود. پمپ Stenner به خروجی تعبیه شده در سوئیچ جریان متصل می شود. هر زمان که جریان وجود داشته باشد، پمپ استنر انرژی می گیرد و شروع به پمپاژ می کند.
  • یک جریان سنج با تغذیه متناسب در برخی از کاربردها، نقطه تزریق کلر باید بعد از مخزن فشار باشد، مانند زمانی که مخزن فشار و چاه از خانه دور هستند و نصب سیستم کلر در چاه غیرعملی است. در این مورد، می توان از یک سیستم تغذیه متناسب استفاده کرد.

بر اساس سرعت جریان آب، کلر کمتر و بیشتر به داخل آب پمپ می شود و باقیمانده دقیقی را حفظ می کند. همچنین نصب سیستم کلرزنی بسیار آسان و امکان نصب در هر نقطه بعد از مخزن فشار چاه را فراهم می کند. برای سیستم های کلرزنی  که محل نصب در نقطه تزریق عملی نیست، می تواند قبل از مخزن فشار چاه باشد.

 

بیشتر بخوانید : بهترین پمپ دوزینگ برای برنامه تصفیه آب یا فاضلاب

دو روش برای راه اندازی مخازن تماس:

  •  آب در خروجی های پایین در بالا وارد می شود

این روش رایج ترین است و برای ته نشین شدن شن و ماسه و رسوب در مخزن تماس مفید است. در پایین، یک شیر توپی ساده به فرد اجازه می دهد تا مخزن آهن و رسوب انباشته شده را تخلیه و شستشو دهد.

 

روش برای راه اندازی مخازن تماس برای سیستم کلرزنی چاه و چشمه

 

 

 

  •  آب از پایین وارد می شود، از پایین خارج می شود.

این روش زمانی مفید است که در آب، هوا یا گاز وجود داشته باشد. آب از یک لوله مرکزی به سمت بالا حرکت می کند و سپس از طریق آب به پایین برمی گردد. هر گاز یا هوای موجود در بالا جمع می شود و توسط دریچه هوا خارج می شود.

• بهترین برای کاربردهایی که گازها در آب چاه وجود دارد
• زمان تماس را فراهم می کند
• خروج گازها را تخلیه می کند
• کمپرسور هوا (اختیاری)

 

 

روش برای راه اندازی مخازن تماس برای سیستم کلرزنی چاه و چشمه

 

 

 

نحوه تعیین قدرت محلول کلر و اندازه پمپ اندازه گیری

  • سرعت جریان آبی را که به آن تزریق می کنید، بر حسب گالن در دقیقه (GPM) یا لیتر در دقیقه (LPM) تعیین کنید.
  • قسمت های در میلیون کلری را که می خواهید بدست آورید (PPM) تعیین کنید. این کلر باقیمانده بر اساس تقاضای کلر برآورد شده است.
  • از فرمول زیر برای محاسبه گالن در روز و انتخاب پمپ استفاده کنید. اندازه پمپ ها بر حسب گالن خروجی در 24 ساعت، گالن در روز است.
  •  خروجی پمپ اندازه گیری را برای دستیابی به دوز مناسب تنظیم کنید.
  • سرعت جریان (به گالن در دقیقه) را در مقدار مصرفی در قسمت در میلیون ضربدر 1440 کنید. سپس بر قدرت محلول مورد استفاده تقسیم کنید. نرخ جریان GPM X کلر PPM x 1440 تقسیم بر قدرت محلول بر حسب PPM.

فرمول مثال: فرض کنید یک پمپ چاهی با سرعت جریان 12 گالن در دقیقه (12 GPM) دارید و می خواهید 4.0 ppm کلر را به آب تزریق کنید.

شما تصمیم گرفته اید از قدرت محلول 12000 ppm یا 1 گالن سفید کننده 12 درصد به 9 گالن آب تصفیه شده یا حداقل نرم شده استفاده کنید.

1440 دقیقه در دوره 24 ساعته وجود دارد و فرمول به شما می گوید که برای هر 24 ساعت پمپ چاه چند گالن کلر مصرف خواهید کرد.

فرمول این است:

12 GPM x 4.0 PPM x 1440 و سپس تقسیم بر 12000 = 5.8 Gal. در روز

این بدان معناست که شما به یک پمپ اندازه گیری نیاز دارید که خروجی آن 5.8 گالن در روز باشد.

می توانید از بسته آب کلریناتور چاه J-PRO-22 استفاده کنید که حداکثر خروجی آن 22 گالن در روز است و سرعت پمپ را روی 26 درصد تنظیم کنید.

پمپ چاه شما ممکن است به مدت 1 ساعت در روز کار کند، بنابراین با این سرعت، 5.8 گالن از محلول سفید کننده کلر خود را در هر 24 ساعت کار پمپ استفاده می کنید.

یا به عبارت دیگر، برای هر ساعت کارکرد پمپ چاه شما، 0.24 گالن از محلول کلر خود استفاده می کنید.

تنظیمات اولیه شما هرچه که باشد، مطمئن شوید که کل و کلر آزاد را آزمایش کنید و سپس پمپ و/یا قدرت محلول را تنظیم کنید تا به باقیمانده کلر آزاد مورد نظر خود در لوله کشی خود برسید.

 

انتخاب و خرید سیستم های کلرزنی برای آب چاه و چشمه

انتخاب سیستم کلرزنی برای آب چاه و چشمه بسته به میزان الایندگی در آب، عمق چاه و بسیاری از پارامترهای دیگر می تواند متغیر باشد. محاسبه هر کدام از این پارمتراها به منظور دقت بیشتر بهتر است توسط یک متخصص اتفاق بیفتد. مجموعه تخصصی آقای پمپ با داشتن تیم فنی و به عنوان تولید کننده انواع پکیج کلر زنی می تواند بهترین قیمت پکیج کلرزنی را با مشاوره رایگان و ضمانت به مشتریان ارائه دهد برای اطلاعات بیشتر می توانید از طریق همین لینک محصولات و خدمات ما را مشاهده کنید.

منبع: https://www.cleanwaterstore.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید